Op deze pagina geeft KHABBAZ tips over cultureel ondernemerschap, communicatie & marketing, financiering en fondsen. We stimuleren kennisuitwisseling tussen en met de culturele makers en denken daarnaast graag mee over hoe je jouw project succesvol kunt realiseren.
Praktijktips voor cultuurmakers
Financiering & Fondsen
Zoekl je financiering voor jouw culturele project? Dat kan soms best een uitdaging zijn. KHABBAZ helpt je graag een stap in de goede richting om jouw project gefinancierd te krijgen. Bij zowel de gemeente Alphen aan den Rijn als bij onderstaande lokale fondsen zijn er mogelijkheden voor ondersteuning van culturele intitiatieven:
Tijdelijke regeling: Steunfonds COVID-19, Gemeente Alphen aan den Rijn
Non-profitorganisaties op het gebied van cultuur, sport, welzijn en recreatie kunnen een beroep doen op het gemeentelijk steunfonds. Het gemeentebestuur wil zo voorkomen dat continuïteits- of liquiditeitsproblemen als gevolg van de coronarisis leiden tot faillisement of beeïndiging van activiteiten. Als er bijvoorbeeld acute financiële problemen zijn ontstaan door het wegvallen van barinkomsten, kaartverkoop of sponsoring, kun je voor een bijdrage in aanmerking komen. Lees hier meer.
Lokale (cultuur)fondsen
- Stichting San Jacinto
- Fonds Alphen en Omstreken
- Prins Bernhard Cultuurfonds Zuid-Holland
Gemeente Alphen aan den Rijn
De gemeente Alphen aan den Rijn verstrekt subsidies aan culturele instellingen, culturele projecten en evenementen, die zich aansluiten bij de Kunst- & Cultuurvisie Gemeente Alphen aan den Rijn 2021-2030. Organisaties en initiatiefnemers kunnen een aanvraag indienen via de website van de gemeente.
Communicatie & Marketing
Als (lokale) cultuurmaker is je zichtbaarheid en branding ontzettend belangrijk. Hoe profileer je je naar buiten toe, via welke kanalen doe je dat, en hoe zorg je ervoor dat zoveel mogelijk mensen bekend raken met jouw werk en met jouzelf?
Social Media
De laatste jaren zijn social media steeds belangrijker geworden, ze zijn niet meer weg te denken uit je marketingstrategie. Ze kunnen je direct in contact brengen met je doelgroep, maar hoe benut je die kans optimaal? KHABBAZ vroeg Jip Heijmerink, initiator van My Daily Shot of Culture, een sociaal mediabedrijf voor culturele instellingen om meer jongeren te betrekken, voor het geven van een workshop. In dit artikel deelt ze enkele sociale media-geheimen uit deze workshop.
Cultureel Ondernemerschap
Stichting Cultuur + Ondernemen is het expertisecentrum op het gebied van Cultureel ondernemerschap. Op de website van C+O kun je terecht voor tips en adviezen, cursussen, trainingen en nog veel meer! www.cultuurondernemen.nl