Tips & Trics

Op deze pagina geeft KHABBAZ je tips over financiering & fondsenwerving, communicatie & marketing en cultureel ondernemerschap. We denken graag mee over hoe je jouw project succesvol kunt realiseren. Bekijk de tips & tricks hieronder! Heb je na het lezen nog prangende vragen? Neem dan contact op met de cultuurmakelaar via cultuurmakelaar@khabbaz.nl

FINANCIERING & FONDSEN

Zoek je financiering voor jouw culturele project? Dat kan soms best een uitdaging zijn. KHABBAZ helpt je graag op weg om jouw project gefinancierd te krijgen door middel van fondsenwerving of crowdfunding.

Lokale fondsen

Alphen aan den Rijn en omgeving kent verschillende lokale fondsen waar je als cultuurmaker terecht kunt voor de ondersteuning van jouw lokale culturele project:

Gemeente Alphen aan den Rijn

De gemeente Alphen aan den Rijn verstrekt incidentele subsidies voor evenementen en culturele projecten, en structurele subsidies aan culturele instellingen die een cultureel-maatschappelijk effect willen bereiken. Organisaties kunnen de lopende regelingen inzien en een aanvraag indienen via de website van de gemeente.

Provinciale regelingen

PopUnie promoot, stimuleert en ontwikkelt popmuziek in de provincie Zuid-Holland. Podia, festivals, muzikanten en organisatoren in de provincie Zuid-Holland die lokaal en regionaal talent in de popmuziek programmeren, kunnen in 2025 een beroep doen op Popunie Music Support Zuid-Holland. Binnen deze regeling kun je maximaal 1.500 euro aanvragen.

Naast de programmeringssubsidie heeft PopUnie in 2025 het nieuwe Makersprogramma gelanceerd. Dit programma is bedoeld voor niet-professionele Zuid-Hollandse popmuzikanten/bands/acts die een bijzondere productie gaan realiseren. Geen liveoptredens, maar denk aan opnames EP of Album of andere speciale releases, bijzondere videoclips, livestreams, etc. De maximale bijdrage vanuit het Makers-Programma bedraagt 2.000 euro. Meer informatie vind je op de website van PopUnie

Landelijke fondsen
Nederland kent zesrijkscultuurfondsendie landelijk actief zijn binnen alle culturele disciplines: architectuur, digitale cultuur en vormgeving, beeldende kunst, erfgoed, film, letteren, podiumkunsten en cultuurparticipatie en -educatie. Alle zes de fondsen hebben verschillende regelingen waarbinnen organisaties aanvragen kunnen doen. 

Fonds cultuurparticipatie, richt zich op aanvragers die actief zijn in cultuureducatie, cultuurparticipatie en cultureel erfgoed.

- Fonds Podiumkunsten is gericht op o.a. programmering, productie en presentatie van podiumkunsten.

- Mondriaan Fonds, voor beurzen, artist in Residence-aanvragen, steunfonds voor professionele beeldende kunstenaars

- Stimuleringsfonds Creatieve industrie voor o.a. start- en projectsubsidies voor professionele vormgevers en architechten.

- Het Letterenfonds is financier en aanjager voor de Nederlandse literatuur. Voor schrijvers, vertalers, uitgevers en festivals. 

- Filmfonds zet zich om voor het stimuleren van een divers en kwalitatief hoogstaand filmaanbod en het bevorderen van een gunstig (productie)klimaat voor film in Nederland. 

Crowdfunding

Crowdfunding is erop gericht een grote groep mensen online een bijdrage te laten leveren om jouw project mogelijk te maken. Het voordeel van crowdfunding is dat je niet alleen een financiële bijdrage ophaalt, maar ook bouwt aan een community van betrokkenen. Een combinatie van marketing en financiering ineen! Voordekunst is hét crowdfundingplatform voor kunst & cultuur, waar je eenvoudig en laagdrempelig een campagne kunt starten. Meer weten? Ga naar www.voordekunst.nl of lees dit artikel van Cultuur+Ondernemen.

COMMUNICATIE & MARKETING

Als (lokale) cultuurmaker is zichtbaarheid en branding ontzettend belangrijk. Hoe profileer je je naar buiten toe, en hoe zorg je ervoor dat jouw werk en jijzelf bij zoveel mogelijk mensen bekend raken?

Social Media

De laatste jaren zijn sociale media steeds belangrijker geworden, ze zijn niet meer weg te denken uit je marketingstrategie. Ze kunnen je direct in contact brengen met je doelgroep, maar hoe benut je die kans optimaal? In 2021 vroeg KHABBAZ Jip Heijmerink, initiator van My Daily Shot of Culture, een sociaal mediabedrijf voor culturele instellingen om meer jongeren te betrekken, voor het geven van een workshop. In dit artikel deelt ze een aantal sociale media-geheimen uit deze workshop.

Tips voor lokale zichtbaarheid:  

  • Zet actief je sociale media in. Wees creatief in het maken van je content: neem je bezoeker ook eens mee achter de schermen of laat een bezoeker of artiest aan het woord!  

Cultuurmarketing 

Cultuurmarketing.nl is dé landelijke community van cultuurmarketeers die een gezamenlijk doel hebben: publiek verbinden met kunst, cultuur en erfgoed. Binnen deze community worden regelmatig meet-ups, leergangen, workshops en andere activiteiten georganiseerd. Word lid of volg Cultuurmarketing op Facebook en Instagram om op de hoogte te blijven en jouw kennis uit te breiden. 

Cultureel Ondernemerschap

Cultuur+Ondernemen

Cultuur+Ondernemen is het kennisplatform voor ondernemerschap in de culturele en creatieve sector. Je kunt hier terecht voor tips en adviezen, begeleiding en training op het gebied van ondernemerschap, en voor het aanvragen van een cultuurlening. Ook is Cultuur+Ondernemen expert op het gebied van de 3 culturele gedragscodes: De Code Diversiteit & Inclusie, Good Governance Code en Fair Practice Code. Meer weten? Ga naar www.cultuurondernemen.nl .

Copyright 2025 © KHABBAZ