Tips & Trics

Op deze pagina geeft KHABBAZ je tips over cultureel ondernemerschap, communicatie & marketing, financiering en fondsen. We stimuleren kennisuitwisseling tussen en met de culturele makers en denken graag mee over hoe je jouw project succesvol kunt realiseren. Bekijk de tips & tricks hieronder! Heb je na het lezen nog prangende vragen? Neem dan contact op met de cultuurmakelaar via cultuurmakelaar@khabbaz.nl

FINANCIERING & FONDSEN

Zoek je financiering voor jouw culturele project? Dat kan soms best een uitdaging zijn. KHABBAZ helpt je graag op weg om jouw project gefinancierd te krijgen door middel van fondsenwerving of crowdfunding.

Tijdelijke regeling: Steunfonds COVID-19 voor non-profit organisaties, gemeente Alphen aan den Rijn

Non-profitorganisaties op het gebied van sport, cultuur en recreatie, en sociaal maatschappelijke organisaties kunnen een beroep doen op het gemeentelijk steunfonds COVID-19. Het gemeentebestuur wil zo voorkomen dat continuïteit- of liquiditeitsproblemen als gevolg van de coronacrisis leiden tot faillissement of beëindiging van activiteiten. Als er bijvoorbeeld acute financiële problemen zijn ontstaan door het wegvallen van barinkomsten, kaartverkoop of sponsoring, kun je voor een bijdrage in aanmerking komen. Meer informatie.

Let op! De regeling is verlengd tot 1 juni 2022! (zie website gemeente vanaf eind januari '22)

Lokale fondsen

Alphen aan den Rijn en omgeving kent verschillende lokale fondsen waar je als cultuurmaker terecht kunt voor de ondersteuning van jouw lokale culturele project:

Gemeente Alphen aan den Rijn

De gemeente Alphen aan den Rijn verstrekt subsidies voor evenementen, culturele projecten en culturele instellingen met een cultureel-maatschappelijk effect, en projecten die positief bijdragen aan het versterken van het imago van Alphen aan den Rijn. Organisaties en ondernemers kunnen een aanvraag indienen via de website van de gemeente.

Crowdfunding

Crowdfunding is er op gericht een grote groep mensen online een bijdrage te laten leveren om jouw project mede mogelijk te maken. Het voordeel van crowdfunding is dat je niet alleen een financiële bijdrage ophaalt, maar tegelijkertijd ook bouwt aan een community van betrokkenen. Een combinatie van marketing en financiering ineen dus! Voordekunst is hét crowdfundingplatform van Nederland voor kunst & cultuur, waar je eenvoudig en laagdrempelig een campagne kunt starten. Meer weten? Ga naar www.voordekunst.nl of lees dit artikel van Cultuur+Ondernemen.

COMMUNICATIE & MARKETING

Als (lokale) cultuurmaker is zichtbaarheid en branding ontzettend belangrijk. Hoe profileer je je naar buiten toe, en hoe zorg je ervoor dat jouw werk en jijzelf bij zoveel mogelijk mensen bekend raken?

Social Media

De laatste jaren zijn sociale media steeds belangrijker geworden, ze zijn niet meer weg te denken uit je marketingstrategie. Ze kunnen je direct in contact brengen met je doelgroep, maar hoe benut je die kans optimaal? KHABBAZ vroeg Jip Heijmerink, initiator van My Daily Shot of Culture, een sociaal mediabedrijf voor culturele instellingen om meer jongeren te betrekken, voor het geven van een workshop. In dit artikel deelt ze enkele sociale media-geheimen uit deze workshop.

Copyright 2022 © KHABBAZ